Domeniul financiar-bancar, care este unul destul de dinamic, s-a adaptat schimbarilor care au loc in societate, in care toate serviciile pot fi disponibile la numai un click distanta. Prin urmare, majoritatea institutiilor financiare si-au dezvoltat servicii online si chiar aplicatii mobile, astfel incat sa fie cat mai aproape de clientii lor.
Se pare ca aceasta tendinta a fost pe placul romanilor, tot mai multi dintre acestia avand instalate serviciile de mobile banking pe telefoanele personale. Acest lucru se datoreaza, in principal, posibilitatii de a fi utilizat pentru efectuarea a unui numar foarte mare de activitati sau plati, fara a mai fi nevoie ca acestia sa se deplaseze la sediul bancii sau al furnizorului de alte servicii.
Ce ofera serviciile de mobile banking?
Actiunile de baza care pot fi efectuate prin intermediul serviciilor de mobile banking sunt acelea de verificare a soldului din cont, a informatiilor referitoare la tranzactiile efectuate si chiar date despre creditele detinute la banca respectiva.
De asemenea, pentru cei care sunt la curent cu tehnologia si care profita din plin de aceasta, o astfel de aplicatie permite si efectuarea unor tranzactii, cum ar fi plata unor facturi, transferuri de bani intre conturi fie de la aceeasi banca, fie de la banci diferite si chiar conversii valutare. Unele dintre banci ofera clientilor posibilitatea de a contracta si credite prin intermediul serviciului de mobile banking.
Cum poate fi obtinuta o aplicatie de mobile banking?
Cu toate ca instalarea unei aplicatii de mobile banking nu necesita prezenta la ghiseul bancii, pentru ca aceasta sa poata fi conectata la contul clientului, acesta trebuie sa detin un cont de internet banking, iar pentru acesta este nevoie de ajutorul oferit de un reprezentat al bancii.
In general, bancile au dezvoltat o anumita solutie de pentru a permite accesul clientilor la acest tip de serviciu, aceasta facand parte din una dintre cele doua categorii existente:
- fie au dezvoltat o aplicatie, care sa fie disponibila tuturor clientilor, indiferent de sistemul de operare instalat pe telefon, care permite conectarea numai prin interemdiul unui user si a unei parole;
- fie au realizat un site care este optimizat pentru smartphone-uri si care presupune si utilizarea unui dispozitiv token, care va genera o parola pentru a se permite logarea.
Totusi, foarte multe dintre banci au renuntat la utilizarea tocken-ului pentru conectarea la contul de mobile banking.
Ce masuri de securitate ar trebui luate in aceste situatii?
Tinand cont de dimensiunile telefonului mobil, acesta poate fi foarte usor ratacit sau furat, situatii in care contul bancar poate fi in pericol. De aceea, persoanele care folosesc aplicatiile de mobile banking trebuie sa isi ia masuri suplimentare de protectie.
Una dintre masurile de protectie esentiale este aceea de a nu fi notate in telefon user-ul si parola necesare pentru conectarea in aplicatia de mobile banking. De asemenea, odata finalizate actiunile desfasurate prin intermediul aplicatiei respective, oamenii ar trebui sa se delogheze din cont, in caz contrar oricine are acces la telefon va avea si la contul de mobile banking.